onsdag 5 oktober 2011

Bortom Horisonten

Trollhättan 2011-10-04

Oxled, Ugglums yngredel och Lillegård är de tre skolor som deltar i utbildningen Bortom Horisonten. En utbildning som arrangeras i samarbete mellan LIN education, som är vår leverantör av datorer och Didaktik centrum. Ca 5 lärare och skolledare från varje skola deltar.


Första träffen kallades inspiration och av den anledningen var den på Fridaskolan i Trollhättan, en skola som utmärks sig för att ha en systematisk skolutveckling och dessutom var tidiga med
att inför 1 till 1 (från årskurs 6). Vi fick lyssna på ett par duktiga pedagoger som berättade om sina erfarenheter av skolutveckling. Vi fick också tillfälle att gå runt i skolan och titta på undervisningen som till stor del skedde med öppna dörrar (vilket enligt dom själva är utmärkande för Fridaskolan). Ett par elever guidade oss och var mycket stolta över sin skola.


En reflektion från en mattelärare (alltså jag): Vi gick in i ett klassrum med ca 15 elever i årskurs 2. Dessa skulle precis påbörja en mattelektion och ca 10 datorer och 5 Ipads plockades fram. Varför ser man bara rymdskepp som skjuter ner siffror på mattelektioner och detta för att träna lättare addition? När kommer det program/appar som verkligen får eleverna att tänka till och reflektera över matematiken? Förslag mottages gärna! (Men i och för sig så tyckte eleverna det var kul!)

/Johan

7 kommentarer:

  1. Två program jag använder som ger lite mer (tycker jag) än det du beskriver + att det går att styra mer utefter vad som efterfrågas är de jag visade på vår mässa i början av terminen: MangaHigh och Socrative.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att det är intressant ur ett könsperspektiv. Är det så att många program som är speciellt avsedda för skolträning är mer skjuta/tävla - typiskt pojkiga än vad de är tjejiga?
    Egentligen är väl funderingen om vi tänker på genusfrågan när vi väljer program till barnen? Eller finns det inte så mycket att välja på?

    Jag har ingen aning (och dessutom gillar jag skjutprogram) och bland de äldre eleverna arbetar vi ju inte så mycket med färdiga program utan mer att välja och skapa själva. Men jag gillar att lyfta genusfrågan :)

    SvaraRadera
  3. @Erik: Håller med dig om att Socrative och ManhaHigh är bra verktyg. Sen du visade dem har jag börjat använda dem...

    @bildlena: En liten provocerande fråga - jag tror att du har rätt i din känsanalys (i alla fall delvi), men gör det något när resten av skolan, särskilt som i detta fallet den tidigare delen av grundskolan, är så tydligt kvinnligt kodad i så många andra avseenden?

    @johan: Kan allting tränas med appar/program? Kan man tänka att att IT kanske, i alla fall för tillfället, lämpar sig bättre för färdighetsträning och att vi fortsätter på att använda dialogen som verktyg för undervisningen som ska ge förståelse?

    SvaraRadera
  4. @Jacob - Haha, såklart du får provocera. Och JA såklart det gör någonting. Vi ska väl sträva efter en skola som likabehandlar på alla sätt - då kan vi inte strunta i den ena varianten. Dessutom så tror jag att även om skolan är, som du säger, kvinnligt kodad och tjejerna går ut med högre betyg - så betyder det inte att killarna förlorar på det i slutändan. På något sätt går de ju ut ur skolan med en självkänsla som gör att de får bättre betalt...

    SvaraRadera
  5. @jacob och @erik - Kloka tankar! Och jag är beredd att hålla med än så länge... Dock så tycker jag inte att vi mattelärare skall nöja oss med detta utan leta efter program/appar/sidor/filmer/... som gör matten roligare och bättre. I no har man kommit lite längre men det kanske helt enkelt lämpar sig bättre där.
    Jag har testa Mangahigh och det är helt klart ett bra alternativ.

    SvaraRadera
  6. Ska köra en vända med vardagsekonomi i år8 genom att använda följande mkt intressanta material. Återkommer med utvärdering senare men här finns många intressanta diskussionspunkter.

    http://www.controlyourmoney.se

    SvaraRadera
  7. @erik: Ett annat exempel med samma tema som kanske mer är för mellanstadiet är Göteborgsresan (som inte har samma fokus på matten).
    http://www.trafikforlivet.se/goteborgsresan/

    Skall bli spännande att höra vad du tycker Erik!

    SvaraRadera