torsdag 22 september 2011

Kraften i en egen elevdator

Idag presenterade jag vår nya tema-wiki för våra elever i Stjärnklasserna (år 3,4 och 5). SverigeUtmaningen är arbetsnamnet på ett fem veckor långt tema som bygger på läroplansmål från geografi, lite historia och lite svenska.

Tanken är att kidsen ska få jobba i grupper med att studera och beskriva en svensk stad. Det arbetet ska resultera i en artikel som läggs ut på wikin. När alla 25 artiklar är klara får de studera varandras artiklar och låtsastävla i vem som kan mest om flest artiklar/städer.

Så när jag introducerade wikin lät jag en av mina mer IKT-nördiga elever förklara Wikipedia. Vi kollade på antalet publicerade artiklar (över 400 000!) och funderade på vem som skriver alla artiklar ("Det är väl någon som jobbar på Wikipedia!?"). Sen visade jag dem hur man kan ändra en artikel och hur fort det tar innan någon annan ändrar vidare. (Det tog mindre än två minuter!) Efter det hann jag inte mer än dela in eleverna i grupper och berätta vilken stad de ska få studera.

Så när en av mina nioåringar frågade mig om han fick registrera "Den officiella göteborgsbloggen" bad jag honom att inte kalla den officiell och tänkte inte mer på det. Förrän jag tre timmar efter skoldagens slut fick ett mejl med en länk till TheGoteborgBlog, som innehåller fullt med information/länkar/google-kartor/YouTube-klipp om vad man kan göra om man turistar i Göteborg. Och just precis: Eftersom bloggen är riktad till turister finns den på svenska, engelska och japanska (tack vare Google Translate skulle jag misstänka)...

Precis så stark är motivationen som kommer med en egen elevdator. 




Här är en banner vi gjorde för att starta temat. Vi använde gratisprogrammet banner effect.

2 kommentarer:

  1. Verkar vara ett spännande projekt!
    Och snygga banners! Jag måste testa...

    SvaraRadera
  2. Låter väldigt spännande och skulle väldigt gärna se Wikin, kanske dyker den upp här på bloggen längre fram.

    SvaraRadera