Jag tog mig en rejäl funderare på hur det skulle kunna vara i stället. Så här blev det, med förmågorna i fokus, men med det sagt så tror jag inte att de här sättet är någon sanning, men det har fungerat helt utmärkt för mina elever och jag har inga planer för läromedelsinköp i år 4 heller. Arbetet startade egentligen redan i tvåan då vi satte engelska på schemat några tillfällen i veckan och satte upp mål för vad vi ville lära oss. Sång, lek, spel och härma efter varandra var det vi byggde grunden på. Här var eleverna fantastiska på att hitta på sätt att lära och vad de vill lära.
Nu i år 3 har vi fått 1-2-1 och förutsättningarna har ändrats och vi kan arbeta fullt ut i webb 2.0. med tillgång till mycket bra gratismaterial. För att eleverna skall få sitt skolarbete samlat skapade jag en wiki som vi kallar Engelskarummet. När de spelar, skriver och lyssnar från wikisen tar jag tiden till att prata om spelen och övningarna med enskilda elever för att skapa min uppfattning av var de befinner sig i sin utvecklingskurva.
För att tala behövs ingen dator, vi har pass varje vecka vi kallar "Let´s Talk", i grupper om ca 15 elever, där vi använder den engelskan vi lärt oss. Eleverna arbetar då inte i större än 5- grupper för att få så mycket taltid som möjligt. Vi spelar rollspel, dramatiserar praktical jokes och spelar spel och annat som främja förmågan att tala, men också att förstå vad som sägs. Vi använder till exempel spelet "Vem där?" och hittar på egna spel för att beskriva ögon och hårfärg, kläder. Jag filmar elevernas dramatiseringarna och Let´s Talk och sedan tittar vi tillsammans på dem. Jag kan ge eleverna reflektionsfrågor t ex ”Vad kan du”, ”Vad vill du lära dig (mer) och ”Hur kan vi/du göra då? ”
Istället för traditionell glosträning gör vi så här i Photstory 3 med våra egna bilder./Ingela
Så roligt dina elever måste ha när de lär sig engelska.
SvaraRaderaCoolt!
SvaraRaderaDet här ska jag sprida till mina engelsklärarkollegor!
//Jacob