onsdag 19 oktober 2011

Speldagar eller inte?

På Öjersjö Brunn i åk 2 så har vi haft ett par stycken speldagar på fritids under hösten. Barnen fick om de ville ta med sig digitala spel, mobiltelefon eller cd-skiva med spel på hemifrån som de får ta fram under eftermiddagen på fritids. Vi tar även fram våra bärbara datorer. Det här har med all rätt ifrågasatts av några föräldrar. Ska barnen verkligen ta med så dyra saker till skolan? Hur känner dem som inte är ägare av något spel? Är spelandet något vi ska främja? Det är några av de frågor som kommit upp. Vi pratade mycket med barnen om det här och de hade många kloka tankar. Vi kan låna ut, vi kan vara flera som spelar. Det är jättedyrt med spel, det är inte alla som vill eller har råd att köpa ett. Man kanske valt att lägga pengar på något annat. Jag tänker att i dagens samhälle där vi konsumerar så mycket så är det intressant att tänka hur vi förhåller oss till alla saker. Stärka den som inte har massa saker. Lyfta det som är poitivt! Ställa oss frågor som; Om du inte har något spel., Vad gör du istället?

Vi har upplevt speldagarna väldigt positivt! Det är på något vis en arena som alla barn kan förhålla sig till. Helt plötsligt är barn med varandra som inte brukar vara det. Har även märkt att jag som vuxen via spelet kan nå barn som inte öppnar sig så lätt. Det är spännande att få visa och lära varandra. Dessutom är det rena engelskalektionen att spela vissa spel.

Vad tycker ni?

Av Helena Ekstrand Öjersjö Brunn

2 kommentarer:

  1. Det låter som ett roligt inslag och jag gissar att barnen tycker att detta är kul. Undrar hur det är om de endast får spela sådant som finns på nätet och som passar deras ålder. Är personligen mycket imponerad av hur mycket engelska de lär sig av spel mm.
    Gissar att följande sida inte är lika kul men lärorik
    http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är ett väldigt roligt initiativ och tycker absolut att man ska främja spelande. Men såklart också ha en diskussion om hur mycket, när och om man spelar för mycket.

    Jag personligen upplever att jag har lärt mig massor av matematik, språk, logiskt tänkande och annat bra av allt spelande :)

    SvaraRadera