tisdag 7 februari 2012

Bokcirklar

Jenny Lind lärare på Vallhamraskolan berättar här hur hon använder bloggverktyget när eleverna diskuterar litteratur.

Jag har provat att använda vår klassblogg som ett verktyg i svenskan. Jag undervisar i två 5:or i svenska och ser stora fördelar med att använda bloggen som bokblogg. Jag skriver upp frågor att diskutera till varje vecka på bloggen. Jag har 5 bokcirklar i varje klass igång samtidigt. Alla grupper läser olika böcker. Frågorna jag använder är allmänna frågor som passar till vilken bok gruppen än läser.

Jag lägger ut veckans uppgift/läxan till grupperna på bloggen och de har en ordförare i varje grupp som läser på bloggen och håller i bokcirkel varje vecka. Ordföraren har en dator och ser till att varje fråga diskuteras och att alla får komma till tals i gruppen. Därefter skriver de av veckans nya frågor i en anteckningsbok som de ska förbereda sig på till nästa möte. De bestämmer hur långt de ska läsa i gruppen till nästa vecka. De avslutar mötet genom att skriva in på bloggen bokens titel och hur långt de ska läsa. Är någon sjuk eller har glömt boken i skolan så kan de bara gå in på bloggen och se all information de behöver.

Det är ett bra redskap för mig att använda bloggen då jag har 2 klasser och oftast använder samma planering till lektionerna. Jag slipper då pappersarbete och alla grupper kan sköta sig självständigt genom att läsa på bloggen. Jag kan istllet gå runt och lyssna på alla intressanta samtal och diskussioner som är i grupperna. Alla grupper avslutar med att läsa en sida högt för varandra i det nya kapitlet.

Arbetet har fungerat över förväntat och efter sportlovet kör vi en ny omgång med nya cirklar och nya böcker. Tanken finns också att prova med engelska böcker framöver.

5d klassblogg http://sjoborrarna.blogspot.com/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar