fredag 30 mars 2012

En teknisk lösning för ökad frihet i klassrummet

Jag har prövat olika lösningar för att koppla en Ipad trådlöst till en Macbook och på så vis bli fri i rummet. Jag har prövat lösningar med fjärrskrivbord men upplevde för mycket eftersläpningar för att det skulle vara tilltalande. Jag har prövat en app vid namn "AirSketch" där alla som öppnar den webbadress du delar med dem (måste ligga på samma nätverk) kan se det du ritar/skriver. Den fungerade ok men lite hackigt och den har inte heller någon kantutjämning på texten så det blir inte speciellt snyggt.

Jag hittade ett program, "AirServer", som sade sig kunna omvandla min Macbook till en AppleTV. Det verkade bra eftersom det skulle möjliggöra bildspegling via AirPlay.  Det visade sig fungera kanon - väldigt snabb responstid och enkelt att ansluta. Jag gjorde en stumfilm där jag försöker visa hur kvickt det man skriver skickas trådlöst till datorn (och vidare upp på projektorn). Kameran jag riktat på plattan var inte världens bästa men det ger en uppfattning.

Till AirServer har jag funnit att anteckningsprogrammet "Notes Plus" funkar bäst. Det ger mig möjlighet att jobba med olika figurer och penna på ett smidigt sätt - det går också att spela in ljud till det du gör och ha en webbsida uppe parallellt vilket gör det smidigt att t.ex använda responssystemet "Socrative" eller göra urklipp som det sedan går att jobba med i anteckningsdelen. Notes Plus ger även "mjuka" linjer



Videon är inte en förklaring till hur man kommer igång med programmen men det är bara att maila mig om detta verkar intressant och det skulle behövas hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar