fredag 20 april 2012

Blogg stärker lärandet i 9A

Under höstterminen läste klassen varsin bok som de valde själva. De som har svårigheter med läsningen får böckerna nedladdade så att de kan lyssna på texten. Arbetsuppgiften denna gång var att skriva en bokrecension. När recensionerna sedan var klara fick eleverna en fråga om de ville publicera recensionen "på riktigt". På riktigt denna gång innebar att de fick sina recensioner inlagda på www.enligto.se, som är en bokblogg som drivs av en svensklärare. Detta resulterade i att fem av eleverna fick sina recensioner publicerade, lästa och kommenterade av "riktiga läsare" på www.enligto.se.


Under vårterminen har vi läst boken Hungerspelen. Detta har vi gjort under tiden som vi pratat om utvecklingen under 1900-talet i SOn. Under tiden tittade vi på youtube-klipp från den kommande filmen för att väcka intresse för läsandet. Arbetsuppgiften när vi läst färdigt boken var sedan att skriva ner tankar kring människovärde och demokrati/diktatur. Dessa tankar lades sedan upp på en bloggsida http://9ahungerspelen.blogspot.se/ och eleverna fick i lektionsuppgift att gå in och kommentera varandras inlägg för att skapa en diskussion. Jag valde att lägga upp inläggen utan att presentera vem som skrivit texterna. Anledningen till att jag valde att göra på detta sätt var för att komma ifrån de kompisgrupperingar som vanligtvis finns i en klass. Hade jag lagt upp elevernas namn kände jag att risken var stor att de hade gått in och kommenterat sina kompisars arbeten och lät bli de som man inte umgås med. Nu fokuserade de mer på innehållet än vem som skrivit. Kommentarerna modererades utav mig och även om man som elev valde att använda ett alias så visste jag som lärare vem som skrivit detta. Som avslutning på arbetsområdet gick vi sedan tillsammans och såg på filmen vilket var elevernas eget förslag. Dessutom har många av eleverna själva valt att läsa vidare i triologin, och detta är inte enbart de elever som läser i vanliga fall.

Arbetssättet med att lägga upp inlägg på en blogg och att låta eleverna kommentera varandras inlägg har varit väldigt givande. Eleverna får en chans att se varandras arbeten. I vanliga fall får de se en begränsad grupps arbeten eftersom de är indelade i grupper och har samarbetspartners som ska hjälpa och stödja under arbetets gång. När man presenterar hela gruppens arbeten så väcks fler tankar och eleverna får inspiration av varandra. När eleverna sedan kommenterar varandras arbeten så känner sig de som skrivit inläggen uppskattade eftersom de får positiv feedback från sina klasskamrater. Diskussionerna som kan uppstå lyfter innehållet och fördjupar det de lärt sig så att de lär sig ännu mer.



Maria Larsson, Furulunds skola Lunden

1 kommentar:

  1. Om man frågar doktorn så måste detta vara på fjärde trappsteget, eller? (Doktorn= Ruben Puentedura). Det är en uppgift som inte skulle kunna göras utan digitala redskap och den har en tydlig koppling till livet utanför skolan!

    Verkar dessutom vara en väldigt lärorikt och roligt!

    Johan

    SvaraRadera