onsdag 29 augusti 2012

LärorIKT

Onsdagen den 15 augusti fylldes Kulturrum och Porthällas gymnasium med Partilles lärare. För tredje året i rad arrangerades mässan LärorIKT. Den bygger på att Partilles lärare lär av sina kollegor. Man möts, diskuterar och delger varandar intressanta upplevelser inom pedagogikens värld. Förrutom alla egna pedagoger som deltog var Elza Dunkel från Umeå universitet speciellt inbjuden. Hon har forskat i barn-och ungas internet vanor.Elza Dunkels finns på flera ställen på internet t.ex. en blogg som heter Nätkulturer.Hon arbetar också med en sida som heter Net Nany Du kan följa henne på twitter, @dunkels
Vi hade även besök av Friends och kommunens egen lärare Frida Lindén som presenterade en sida man kan använda för att arbeta förebyggande mot mobbning. Materialet är framtaget i Partille i samarbete med Friends och lärare från andra länder i Europa. Friends online



torsdag 7 juni 2012

Utbildningar i Digital kompetens

Hösten 2012 kommer det att finnas 3500 elevdatorer i Partille kommun fördelade från år F-9 minst en dator/ surfplatta per två elever på alla kommunens skolor. I förskolan ökar också antalet datorer/ surfplattor och i och med den reviderade läroplanen för förskolan ställs det större krav på oss att dokumentera och följa barns lärande med hjälp av pedagogiskdokumentation. Här kan IT-verktygen vara till stor hjälp.

Så här står det under övergripande mål och riktlinjer i Lgr11:
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.

Sedan 2006 finns det möjlighet för dig som arbetar i skola/ förskola i Partille kommun att fortbilda dig i IT och lärande på din arbetstid, utbildningen kallas för Digital kompetens. Åtta heldagar under ett läsår träffas vi för inspiration och utbildning. Du får redskap för hur du kan arbeta med några av alla de resurser som finns lokalt på datorn och på Internet. Sedan gäller det för dig att omsätta detta så att det passar för din undervisning och dina elever.

Vi erbjuder en repetitionskurs för dig som tidigare gått utbildningen men nu behöver lite "påfyllning". Denna kurs är också åtta tillfällen på onsdagar men endast halv dag. Vi ses efter lunch och arbetar ca 4 tim. Det hade varit en fördel om du här kan använda din planeringstid. Du kommer att få tid att planera dina lektioner, kan ställa frågor och så repeterar vi.

En IKT-utbildning speciellt för bildlärare. Vi kommer att arbeta med hur man redigerar bild och film på datorn och hur man kan dokumentera elevernas process. Hur man använder viss hårdvara - t ex kamera och skanner. Vi kommer att prata om upphovsrätt och andra resurser som finns på nätet.


Digitala verktyg och metoder i matematik
Utbildningen kommer att blanda inspiration och teori med praktiskt arbete med utgångspunkt från LGR11. I grupper kommer ett område inom matematiken att väljas ut som vi under utbildningen kommer att fokusera på och utveckla digitalt både vad det gäller redskap och metoder. Utbildningen är processinriktad vilket innebär att du som deltagare förväntas vara aktiv och testa dina nya erfarenheter i klass. Fyra tillfällen under hösten. Eftermiddagar från14.30-17.00 Utbildningen vänder sig till intresserade lärare i matematik. Du behöver inte vara en ”digital fena” men du bör inte vara rädd för att släppa taget om matteboken.

Du måste först tala med din chef, skolan står för vikariekostnaden, sedan anmäler du dig på det formulär till den kurs du önskar gå här nedan.
Sista anmälningsdag är 12 juni 


Förskolan - utbildare Annkin Marchiafava
Anmälan 
Digital Kompetens, Grundskolan, Gymnasiet - utbildare Anette Meyer
Anmälan 
Grundskolan, repetitionskurs - utbildare Anette Meyer
Anmälan
Bildutbildning - utbildare Lena Ragneskog
Anmälan
Matematik - utbildare Johan Unosson
Anmälan

onsdag 23 maj 2012

Framtidens lärande 2012

15-16 maj var jag iväg på framtidens lärande med inriktning mot lärmiljöer. Efter en smidig tåg-/bussresa landade jag i Nacka och fick uppleva många bra föredrag.
(bilden är interaktiv - tryck på någon av de små prickarna för att se lite av innehållet.)

Mässan startade med en trio som pratade om hur kunskapen kring hjärnans utveckling måste finnas med i tankarna när nya lärmiljöer utformas:

Rolf Ekman Medförfattare till boken “Lärandets grunder” från 2011 och professor i neurokemi. Rolf Ekmans budskap var att ta vara på hjärnans plasticitet - utmana hjärnan så utvecklas/omformas den. Hjärnan påverkas ständigt utifrån och den tappar möjligheter att utvecklas på områden där den inte stimuleras. Därför behöver vi ha laboratoriet med oss i bakhuvudet när vi bygger lärmiljöer.

Trevor Dolan Doktorand vid inst. för pedagogik och didaktik vid sthlm universitet.
Trevor konstaterade att den färdighet som efterfrågas i mindre utsträckning på arbetsmarknaden är rutinmässiga saker som kan ersättas med datorer (googlekunskap). Dolan menar att det fortfarande är just denna färdighet som till stora delar premieras i skolan och det måste ändras. Hjärnan behöver utmanas och ffa behöver eleverna kunskap om hur hjärnan fungerar och vilken forskning som finns på området.

Peter Lippman Arbetar över hela världen med evidensbaserad design av skolor/lärmiljöer.
Peter hade väldigt många spännande exempel på skolbyggnader som fungerar bra och tog upp för och nackdelar med att bygga/inreda på olika sätt. Något som betonades var att miljön måste ha bra basförutsättningar såsom dagsljus, god luft och en fungerande ljudmiljö. Han återkom också till rektors väldigt viktiga roll i att “bära” idén kring hur skolan ska se ut och formas och att det handlar om att jobba mot denna idé under en längre period för att få det funktionellt. Det är också viktigt att behålla lärarna i verksamheten eftersom forskning visar på att de når sin bästa nivå efter 8-20 år i yrket.

På onsdagen lyssnade jag på:

Jan Gulliksen Professor i mänsklig interaktion med it.
Jan gjorde en framtidsspaning och talade sig varm om att förändra det vi testar. Vi kan inte testa fakta om det inte är det som behövs i samhället. Han stack ut hakan och föreslog test där elever kan ha tillgång till de hjälpmedel som de är vana vid (ex. dator och internet) men att betyget avgörs av hur väl man löser uppgiften och hur snabb man är. En annan viktig del av det Jan ville framföra var att utbilda elever till att driva sig själva - ta reda på saker innan läraren gett svaren - det finns så många bra lärkanaler numera.

Jonas Christensson Delaktig i att utarbeta ljudstandarder för bl.a skolan
Han höll i en mycket bra föreläsning om akustik och hur elever kan lyftas med hjälp av att lärmiljöer byggs på rätt sätt. Den ultimata lärmiljön är utomhus (om du tar bort billjud mm) och det är den akustiken vi ska eftersträva att få inne. Ljudbilden kan dock inte göras lika  i alla klassrum - det varierar beroende på om det ska vara grupparbete eller envägsundervisning och oerhört viktigt att fundera på vid byggnation.

NE + Nordstedt
Nordstedt presenterade ett koncept (e-språk) som verkade fantastiskt att använda i språkundervisningen. De har slagit sig samman med NE och lägger upp massor av texter som grupperas efter svårighet och vilken årskurs de passar till. Texterna kan man även lyssna på och få direkt tillgån till översättningar av ord. Det finns ochså frågor att jobba med till varje text. Man kan välja mellan fyra olika språk (franska, engelska, spanska och tyska). Detta paket är en tilläggstjänst till NE och kommer till hösten - Bör kunna ersätta en och annan kursbok.

Ung agenda
Ett antal elever hade samlats för workshop utifrån frågan hur de skulle vilja ha sin undervisning och lärmiljö. De presenterade sina tankar och det var väldigt engagerade ungdomar som hade tänkt till och troligen skulle trivas ännu bättre i skolan om deras idéer gick i uppfyllelse. Vem skulle t.ex inte vilja studera naturtyper på plats i ett naturområde under några dagar istället för i klassrummet?

Rosan Busch
Har arbetat med inredningen på vittraskolan vid telefonplan och berättade om tankarna bakom olika lösningar. Det är en skola som saknar klassrum i vanlig bemärkelse - det finns istället olika miljöer i ett öppet landskap. Det förekommer inte heller så mycket stolar men väldigt många andra sittmöjligheter i form av soffor, kuddar och mattor.

Flera kommuner hade små föredrag om hur de arbetar med sin satsning kring 121 och visst hade det varit roligt om vi kunde göra det nästa år?

måndag 21 maj 2012

Blogg på Furulundskolans Comeniusvecka

Just nu har Lunden besök av ca 50 elever och lärare från Italien, Tyskland och England. Besöket är avslutningen på ett 2,5 år långt Comenius projekt med musikaliska förtecken "Knowing me, knowing you - aha".

Det är lätt att en projektvecka som denna stannar vid att vara intressant endast för de som direkt deltar i projektet på plats. Det ville vi ändra på och startade en blogg för att de elever och lärare som inte finns med oss i Sverige ska kunna delta.
Bloggen uppdateras ungefär en gång i timmen under veckans gång av projektets lilla journalistgrupp. Bilder och enkla små texter gör att skolorna i Italien, Tyskland, England och vår skolas elever känner att de är med på riktigt. Flera elever har redan efter första dagen påpekat att bloggen blir ett fint dagboksminne av veckan :-)

IT som ett verktyg för kommunikation och lärande på riktigt!

Följ oss gärna på;    http://knowingmeknowingyouaha.blogspot.se/  








tisdag 15 maj 2012

Var med om en rolig och annorlunda lektion i min kollegas klassrum när de skypade med Vasamuseet i Stockholm. Eleverna hade förberett genom att läsa på om skeppet och skriva frågor som de sedan mailat till guiden. De fick en spännande upplevelse när de fick följa med ombord på Vasa och höra guiden berätta om hur skeppet byggdes och vad som hände när det förliste på sin jungfrufärd från Stockholm 1628. En lektion de sent kommer att glömma!






torsdag 10 maj 2012

Utbildning i Digital kompetens

Under två dagar har 40  Partille pedagoger visat och beskrivit sina framsteg inom IT och lärande. De har alla gått en ettårig utbildning, nio heldagar under ett läsår. Sista gången är det deltagarna som står för utbildningen och visar de övriga i gruppen vad de arbetat med i sina elevgrupper. Det var en stor variation på det som deltagarna arbetat med och vi fick många nya idéer.

Det är nu möjligt att anmäla sig till höstens utbildningar. Information och anmälningsformulär finns på Framsidan under BUF veckobrev till alla anställda


Festlig avslutning med lunch på slottet.

fredag 20 april 2012

Blogg stärker lärandet i 9A

Under höstterminen läste klassen varsin bok som de valde själva. De som har svårigheter med läsningen får böckerna nedladdade så att de kan lyssna på texten. Arbetsuppgiften denna gång var att skriva en bokrecension. När recensionerna sedan var klara fick eleverna en fråga om de ville publicera recensionen "på riktigt". På riktigt denna gång innebar att de fick sina recensioner inlagda på www.enligto.se, som är en bokblogg som drivs av en svensklärare. Detta resulterade i att fem av eleverna fick sina recensioner publicerade, lästa och kommenterade av "riktiga läsare" på www.enligto.se.


Under vårterminen har vi läst boken Hungerspelen. Detta har vi gjort under tiden som vi pratat om utvecklingen under 1900-talet i SOn. Under tiden tittade vi på youtube-klipp från den kommande filmen för att väcka intresse för läsandet. Arbetsuppgiften när vi läst färdigt boken var sedan att skriva ner tankar kring människovärde och demokrati/diktatur. Dessa tankar lades sedan upp på en bloggsida http://9ahungerspelen.blogspot.se/ och eleverna fick i lektionsuppgift att gå in och kommentera varandras inlägg för att skapa en diskussion. Jag valde att lägga upp inläggen utan att presentera vem som skrivit texterna. Anledningen till att jag valde att göra på detta sätt var för att komma ifrån de kompisgrupperingar som vanligtvis finns i en klass. Hade jag lagt upp elevernas namn kände jag att risken var stor att de hade gått in och kommenterat sina kompisars arbeten och lät bli de som man inte umgås med. Nu fokuserade de mer på innehållet än vem som skrivit. Kommentarerna modererades utav mig och även om man som elev valde att använda ett alias så visste jag som lärare vem som skrivit detta. Som avslutning på arbetsområdet gick vi sedan tillsammans och såg på filmen vilket var elevernas eget förslag. Dessutom har många av eleverna själva valt att läsa vidare i triologin, och detta är inte enbart de elever som läser i vanliga fall.

Arbetssättet med att lägga upp inlägg på en blogg och att låta eleverna kommentera varandras inlägg har varit väldigt givande. Eleverna får en chans att se varandras arbeten. I vanliga fall får de se en begränsad grupps arbeten eftersom de är indelade i grupper och har samarbetspartners som ska hjälpa och stödja under arbetets gång. När man presenterar hela gruppens arbeten så väcks fler tankar och eleverna får inspiration av varandra. När eleverna sedan kommenterar varandras arbeten så känner sig de som skrivit inläggen uppskattade eftersom de får positiv feedback från sina klasskamrater. Diskussionerna som kan uppstå lyfter innehållet och fördjupar det de lärt sig så att de lär sig ännu mer.



Maria Larsson, Furulunds skola Lunden