onsdag 16 november 2011

IKT i skolbiblioteket #2

Idag har jag i min klass läsdag. Det är ett initiativ på elevernas begäran som kort och gott går ut på att de släpar med sig kuddar, fika och en trave böcker/serietidningar för att helt enkelt ägna skoldagen åt att läsa. Det här brukar vara en otroligt uppskattad dag som eleverna helst av allt vill ha rätt ofta. Vi ser stora fördelar särskilt med tanke på hur det brukar utveckla elevernas lust att läsa. (Trots det har vi begränsat det till en dag per termin.)

Det som kan ställa till det är om man har elever som är svagare läsare. För dem är det inte alltid en lustfylld upplevelse, och ofta blir det inte lika utvecklande för deras läslust. Därför har jag i år bestämt mig för att utnyttja de digitala resurser som finns till max. Sedan ett par år faktiskt är Partille Bibliotek uppkopplade till tjänsten elib (elib.se). Där kan du genom att logga in med ditt vanliga lånekort (behövs egentligen bara en gång) få tillgång till ett gigantiskt utbud av ljudböcker att streama helt kostnadsfritt.

Jag har skrivit ihop en enkel och tydlig steg-för-steg instruktion som jag använt för att lära mina elever hur man gör. Ni får gärna använda den själva. Den finns här.

3 kommentarer:

  1. Återkoppling: Jag hade föreställt mig att tre-fyra svaga lsäare skulle testa elib i liten skala, för att på sikt kanske erbjuda tjänsten till alla elever. Det slutade med att 25 av 30 elever bönade och bad att få lyssna på ljudböcker istället. Som den karaktärslösa lärare jag är gav jag med mig rätt snabbt och det resulterade i det mest fokuserade "läsandet" jag sett under någon av mina läsdagar här...

    SvaraRadera
  2. Heja den nya bibliotekarien i Jonsered. Detta är utveckling. Vet du något sätt att använda elib på iPhone? /Anette KA

    SvaraRadera