fredag 30 mars 2012
En teknisk lösning för ökad frihet i klassrummet
Jag hittade ett program, "AirServer", som sade sig kunna omvandla min Macbook till en AppleTV. Det verkade bra eftersom det skulle möjliggöra bildspegling via AirPlay. Det visade sig fungera kanon - väldigt snabb responstid och enkelt att ansluta. Jag gjorde en stumfilm där jag försöker visa hur kvickt det man skriver skickas trådlöst till datorn (och vidare upp på projektorn). Kameran jag riktat på plattan var inte världens bästa men det ger en uppfattning.
Till AirServer har jag funnit att anteckningsprogrammet "Notes Plus" funkar bäst. Det ger mig möjlighet att jobba med olika figurer och penna på ett smidigt sätt - det går också att spela in ljud till det du gör och ha en webbsida uppe parallellt vilket gör det smidigt att t.ex använda responssystemet "Socrative" eller göra urklipp som det sedan går att jobba med i anteckningsdelen. Notes Plus ger även "mjuka" linjer
Videon är inte en förklaring till hur man kommer igång med programmen men det är bara att maila mig om detta verkar intressant och det skulle behövas hjälp.
lördag 10 mars 2012
NU FUNKAR DET! (eller Google Apps for Education)

onsdag 22 februari 2012
Jacob föreläser på Handels
Se Jacob Möllstams föreläsning från Lärarkvällarna i Göteborg.
Hur kan lärare använda sociala medier och sociala spel i sin undervisning? Jacob Möllstam, (killfröken.se), berättar om hur han arbetar med bl.a. Facebook, Minecraft och Moviestarplanet i sin undervisning för att möta eleverna där de är, för att göra skolarbetet med relevant samt för att utnyttja digitala plattformar för att skapa kommunikation kring lärande.
fredag 10 februari 2012
Matteutmaning via Skype
onsdag 8 februari 2012
tisdag 7 februari 2012
Bokcirklar
Jenny Lind lärare på Vallhamraskolan berättar här hur hon använder bloggverktyget när eleverna diskuterar litteratur.
Jag har provat att använda vår klassblogg som ett verktyg i svenskan. Jag undervisar i två 5:or i svenska och ser stora fördelar med att använda bloggen som bokblogg. Jag skriver upp frågor att diskutera till varje vecka på bloggen. Jag har 5 bokcirklar i varje klass igång samtidigt. Alla grupper läser olika böcker. Frågorna jag använder är allmänna frågor som passar till vilken bok gruppen än läser.
Jag lägger ut veckans uppgift/läxan till grupperna på bloggen och de har en ordförare i varje grupp som läser på bloggen och håller i bokcirkel varje vecka. Ordföraren har en dator och ser till att varje fråga diskuteras och att alla får komma till tals i gruppen. Därefter skriver de av veckans nya frågor i en anteckningsbok som de ska förbereda sig på till nästa möte. De bestämmer hur långt de ska läsa i gruppen till nästa vecka. De avslutar mötet genom att skriva in på bloggen bokens titel och hur långt de ska läsa. Är någon sjuk eller har glömt boken i skolan så kan de bara gå in på bloggen och se all information de behöver.
Det är ett bra redskap för mig att använda bloggen då jag har 2 klasser och oftast använder samma planering till lektionerna. Jag slipper då pappersarbete och alla grupper kan sköta sig självständigt genom att läsa på bloggen. Jag kan istllet gå runt och lyssna på alla intressanta samtal och diskussioner som är i grupperna. Alla grupper avslutar med att läsa en sida högt för varandra i det nya kapitlet.
Arbetet har fungerat över förväntat och efter sportlovet kör vi en ny omgång med nya cirklar och nya böcker. Tanken finns också att prova med engelska böcker framöver.
5d klassblogg http://sjoborrarna.blogspot.com/
tisdag 31 januari 2012
Paula bloggar med sina elever
Drama som pedagogiskt arbetssätt var den metod som vi arbetade med under tema Forntiden. Eleverna blev indelade i familjer där de själva fick bestämma familjeförhållandena och vem de var i familjen. Varje vecka fick de ett uppdrag att jobba med i familjen. Varje elev har skrivit dagbok utifrån sin karaktär och då skrivit om uppdraget. Varje familj har haft en blogg och en del av dagboksanteckningarna har vi skrivit där. Vi avslutade hela temat med en stor Forntidsfest som innehöll bl a jakt, slakt, dans, drama, forntidsmat och frågesport.