fredag 30 mars 2012

En teknisk lösning för ökad frihet i klassrummet

Jag har prövat olika lösningar för att koppla en Ipad trådlöst till en Macbook och på så vis bli fri i rummet. Jag har prövat lösningar med fjärrskrivbord men upplevde för mycket eftersläpningar för att det skulle vara tilltalande. Jag har prövat en app vid namn "AirSketch" där alla som öppnar den webbadress du delar med dem (måste ligga på samma nätverk) kan se det du ritar/skriver. Den fungerade ok men lite hackigt och den har inte heller någon kantutjämning på texten så det blir inte speciellt snyggt.

Jag hittade ett program, "AirServer", som sade sig kunna omvandla min Macbook till en AppleTV. Det verkade bra eftersom det skulle möjliggöra bildspegling via AirPlay.  Det visade sig fungera kanon - väldigt snabb responstid och enkelt att ansluta. Jag gjorde en stumfilm där jag försöker visa hur kvickt det man skriver skickas trådlöst till datorn (och vidare upp på projektorn). Kameran jag riktat på plattan var inte världens bästa men det ger en uppfattning.

Till AirServer har jag funnit att anteckningsprogrammet "Notes Plus" funkar bäst. Det ger mig möjlighet att jobba med olika figurer och penna på ett smidigt sätt - det går också att spela in ljud till det du gör och ha en webbsida uppe parallellt vilket gör det smidigt att t.ex använda responssystemet "Socrative" eller göra urklipp som det sedan går att jobba med i anteckningsdelen. Notes Plus ger även "mjuka" linjer



Videon är inte en förklaring till hur man kommer igång med programmen men det är bara att maila mig om detta verkar intressant och det skulle behövas hjälp.

lördag 10 mars 2012

NU FUNKAR DET! (eller Google Apps for Education)


För snart två år sedan bestämdes det att Partille skolor skulle använda live@edu för e-post, lagring och för att kunna samarbeta med dokument mm. Vad det gäller e-posten och lagringen så har detta fungerat förhållandevis bra och de flesta pedagoger har fått detta att fungera. Men när det kommer till de kollaborativa arbetet så har det helt enkelt inte fungerat. Och enligt min mening så är det detta som gör skillnaden på gårdagens analoga skola och framtidens digitala. Samarbete mellan elev/elev, elev/lärare, lärare/lärare måste fungera.
Istället för live@edu så valde några skolor att börja använda Googles tjänster som docs, sites, kalender osv. Två skolor valde i höstas att gå över till Google Apps for Education. Då skapar man konton till alla lärare och elever och administrerar detta själva på skolan. Flera andra skolor är i startgropparna och de filmsnuttar som följer är ett försök att visa hur det fungerar för lärare och framför allt för elever.

(Filmerna är filmade och redigerade med en Ipad. Ljud och bild blir inte i proffskvalitet men det är enkelt och går snabbt!)

Film 1: Bakgrund till Google Apps for Education. Med och av Johan Unosson.



Film 2:Visar hur enkelt man skapar dokument, delar dessa och hur elev/elev, elev/lärare och lärare/lärare kan samarbeta. Med eleven Mattias och läraren Jacob Möllstam.
(Skärmen syns tyvärr lite dåligt men budskapet framgår förhoppningsvis ändå!)


Film 3: Här visar en elev och en lärare tre olika exempel på hur man kan använda Google Apps for Education. Med eleven Sarah och läraren Gustav Elowsson.
(Skärmen syns tyvärr lite dåligt men budskapet framgår förhoppningsvis ändå!)


/Johan Unosson

onsdag 22 februari 2012

Jacob föreläser på Handels

Sociala medier och spel som ett stöd i lärandet

Se Jacob Möllstams föreläsning från Lärarkvällarna i Göteborg.

Hur kan lärare använda sociala medier och sociala spel i sin undervisning? Jacob Möllstam, (killfröken.se), berättar om hur han arbetar med bl.a. Facebook, Minecraft och Moviestarplanet i sin undervisning för att möta eleverna där de är, för att göra skolarbetet med relevant samt för att utnyttja digitala plattformar för att skapa kommunikation kring lärande.

fredag 10 februari 2012

Matteutmaning via Skype

I förmiddags fick jag ett spontant infall under en matteworkshop som resulterade i nåt otroligt lyckat som jag vill dela med er. 

Varje tisdag och fredag håller jag och min ena mattelärarkollega workshops i åldershomogena halvklasser.  Idag kom det sig, tack vare ett tjorvande larm som lämnade musikläraren (med tillhörande halvklass) utelåsta och ett lika tjorvande trådlöst nätverk, sig så att vi fick skrota vår noggrannt uttänkta plan. I ett infall kom jag att tänka på en grej vi gjorde förra veckan:

Jag och Nils (min kollega) avslutade ett pass i multiplikationsautomatiseringens tecken med att utmana ett par elever. Det är klart att det kan vara känsligt att ställa upp i en sådan utmaning inför resten av gruppen, samtidigt så bygger det mattemod och förståelse för matematik som en social aktivitet. Kidsen älskade det och vi letade efter sätt att höja nivån. Då kom jag att tänka på min gamla rumskamrat, som efter att ha disputerat i matematik flyttade till Tyskland för sin Post Doc-tjänst. Om jag kunde fixa så att eleverna kunde få utmana honom i samma multiplikationsutmaning! Ett snabbt SMS och en dryg kvarts väntan senare var en Skype-dejt inbokad. 

När dagens tredje workshop på rad, denna gång med elever i år fem, närmade sig sitt slut så kopplade jag upp min dator med projektorn och gick ut på Skype för att videosamtala med min mattedoktor. Spelreglerna är enkla. Jag, som domare och spelledare, har en kortlek och drar två kort i taget. Den som först kan multiplicera båda korten och ropa svaret vinner paret. Bäst av fem vinner. (klädda kort är 10 och ess är 1 eller 11, beroende på hur svårt man vill ha det.) Det riktigt fina här, ur ett IKT-pedagogiskt perspektiv, är att Skype har en pytteliten fördröjning när man pratar med någon långt bort. Så även om den mattedoktor/kompis är för dum för att ha vett att låta sig besegras så finns det en mycket reell chans för eleverna att vinna. Det vet två av de tre elever som tog mod till sig och vågade utmana någon som pluggat matte i 18 år. 

Mina elever är vana vid undervisning som bygger på att de mitt i föreläsningar/genomgångar får bryta in och komma fram för att visa/testa saker när helst de vill. Så det är inget konstigt. Däremot var det här första gången som någon av dem var så ivrig att han faktiskt snubblade på vägen fram till WhiteBoarden/projektorduken. 

Därför tänker jag att det här ska bli något att återkomma till. Man skulle kunna hitta fler intressanta personer, både nära och fjärran. Varför inte någon förälder? Eller elever vid andra skolor i kommuner? Eller gamla klasskamrater? Eller, som min kollega Nils föreslår, Christer Fuglesang när han finns i omloppsbana....

onsdag 8 februari 2012

tisdag 7 februari 2012

Bokcirklar

Jenny Lind lärare på Vallhamraskolan berättar här hur hon använder bloggverktyget när eleverna diskuterar litteratur.

Jag har provat att använda vår klassblogg som ett verktyg i svenskan. Jag undervisar i två 5:or i svenska och ser stora fördelar med att använda bloggen som bokblogg. Jag skriver upp frågor att diskutera till varje vecka på bloggen. Jag har 5 bokcirklar i varje klass igång samtidigt. Alla grupper läser olika böcker. Frågorna jag använder är allmänna frågor som passar till vilken bok gruppen än läser.

Jag lägger ut veckans uppgift/läxan till grupperna på bloggen och de har en ordförare i varje grupp som läser på bloggen och håller i bokcirkel varje vecka. Ordföraren har en dator och ser till att varje fråga diskuteras och att alla får komma till tals i gruppen. Därefter skriver de av veckans nya frågor i en anteckningsbok som de ska förbereda sig på till nästa möte. De bestämmer hur långt de ska läsa i gruppen till nästa vecka. De avslutar mötet genom att skriva in på bloggen bokens titel och hur långt de ska läsa. Är någon sjuk eller har glömt boken i skolan så kan de bara gå in på bloggen och se all information de behöver.

Det är ett bra redskap för mig att använda bloggen då jag har 2 klasser och oftast använder samma planering till lektionerna. Jag slipper då pappersarbete och alla grupper kan sköta sig självständigt genom att läsa på bloggen. Jag kan istllet gå runt och lyssna på alla intressanta samtal och diskussioner som är i grupperna. Alla grupper avslutar med att läsa en sida högt för varandra i det nya kapitlet.

Arbetet har fungerat över förväntat och efter sportlovet kör vi en ny omgång med nya cirklar och nya böcker. Tanken finns också att prova med engelska böcker framöver.

5d klassblogg http://sjoborrarna.blogspot.com/


tisdag 31 januari 2012

Paula bloggar med sina elever

På Vallhamraskolan har nu flera lärare börjat använda blogg i sin undervisning. Här kommer ett exempel från Paula och hennes treor:

Drama som pedagogiskt arbetssätt var den metod som vi arbetade med under tema Forntiden. Eleverna blev indelade i familjer där de själva fick bestämma familjeförhållandena och vem de var i familjen. Varje vecka fick de ett uppdrag att jobba med i familjen. Varje elev har skrivit dagbok utifrån sin karaktär och då skrivit om uppdraget. Varje familj har haft en blogg och en del av dagboksanteckningarna har vi skrivit där. Vi avslutade hela temat med en stor Forntidsfest som innehöll bl a jakt, slakt, dans, drama, forntidsmat och frågesport.


http://forntidenklass3a.blogspot.com/